Culture eats strategy for breakfast

Kultur- og sprogforståelse er blandt de vigtigste faktorer, når en virksomhed skal udvide til nye markeder.

Hvordan skal man agere i en spansk handelskontekst?

Spanien er et mere kompliceret land, end du måske ved, med 17 autonome områder, der hver har egne lovgivninger og kulturer. Dertil har Spanien fire forskellige sprog: 

1. Castellano er bedst kendt som spansk i resten af verden.
2. Catalansk tales i de autonome områder Valencia, Balearerne, Catalonien, Aragonien og Murcia.
3. Baskisk tales i Baskerlandet.
4. Galicisk tales i Galicien. 

Selvom Spanien er et meget mangfoldigt og kulturrigt land i mange henseender, har der også været konflikter i de nationalistiske regioner som Baskerlandet og Catalonien. I disse autonome områder er der nogen gange en større præference for deres lokale sprog og kultur end den spanske. Dette skyldes at lokalbefolkningen i disse områder er for selvstændighed.

Dette skal du vide, før du udvider din virksomhed til Spanien.

Spanien kan være et komplekst marked at navigere i. Fra et forretningsmæssigt perspektiv kan både det spanske sprog og den spanske kultur være store udfordringer. 

Derfor har vi fem gode råd til dig, som vil ekspandere din virksomhed til Spanien.

1. Få en partner der taler sproget, kender kulturen og har lokalt netværk.

Kun 27,7 % af den spanske befolkning taler flydende engelsk, og derfor bør du være forberedt på, at forretningssamtaler og forhandlinger foregår på spansk.

2. Lær din forretningspartner at kende på et personligt plan.
Spanien er et meget relationsbaseret samfund, og derfor er det vigtigt at udveksle personlige oplysninger om familie og din baggrund for at skabe tillid. 

3. Ifør dig formelt forretningstøj, når du laver forretning i Spanien. 
Spanien er i visse henseender mere konservativt end de nordiske lande. Derfor bør man iføre sig passende forretningstøj for at passe ind i omgivelserne, ligesom der lægges langt mere vægt på korrekt påklædning, end tilfældet er i Danmark

4. Diskuter aldrig forretning under måltiderne, medmindre…
Måltiderne er hellige i Spanien og bør ikke bruges til at diskutere forretning, men snarere bruges til at lære hinanden at kende på et personligt plan, medmindre forretningssnakken er initieret af dine spanske forretningsforbindelser. Kom aldrig for sent til forretningsmøder.

5. Kom aldrig for sent til forretningsmøder. 
Spaniere er normalt ikke særlig punktlige i sociale sammenhænge, men dette gælder ikke i professionelle sammenhænge. I spansk forretningskultur kan tingene tage tid, tidsplaner kan være svære at overholde, og forhandlinger ofte trækker ud.

Matias Vidal Andersen

Head of Spain

Address
Peder Lykkes Vej 11, st, tv,
2300 København S

Email
kontakt@arriber.dk

Telefon
+45 40 36 12 00