Culture eats strategy for breakfast

Kultur- og sprogforståelse er blandt de vigtigste faktorer, når en virksomhed udvider til et nyt marked.

Hvordan skal man agere i en tysk handelskontekst?

Den tyske federation, som den ser ud nu, blev grundlagt i 1990 og tæller cirka 83 millioner indbyggere. Landet har en central liggende placering i Europa, hvor det grænser op til ni lande. Tyskland er i de senere år blevet kendt som en stor eksportnation med mange familievirksomheder, der specialiserer sig i forskellige nicheprodukter. Markedet har, med sine mange indbyggere og stærke købekraft, et kæmpe potentiale for danske virksomheder. Som dansk virksomhed skal man dog være forberedt på nogle forskelligheder, når man begår sig på det tyske marked.

Dette skal du vide, før du udvider din virksomhed til Tyskland.

1. Relationer er vigtige
Handel i Tyskland er meget relationsbaseret. Det er altid vigtigt at være forberedt, inden du tager den indledende kontakt. Det tager som udgangspunkt længere tid at opbygge relationer i Tyskland, end det gør i Danmark.

2. “Mit englisch kommt man durch, mit deutsch kommt man weiter” 
Oversat til dansk betyder denne sætning, at du kan klare dig med i Tyskland, men du kommer længere, hvis du taler tysk. Kun 12,5 % af tyskerne sagde i 2022, at de har “meget gode engelskkundskaber”, dvs. når du skal have fat i en beslutningstager, kan du ikke forvente at vedkommende taler engelsk. Derfor skal du have en kontaktperson, der kan kommunikere dit budskab på tysk.

3. 16 delstater i ét land
Tyskland er en føderal stat med 16 delstater, der hver især har egne føderale regeringer. Hver delstat har sin egen kultur og historie. Landet har derfor større kulturelle forskelle sammenlignet med Danmark. 

4. Vær påpasselig med det tyske flag
Det tyske flag har ikke samme status som det danske og bliver ikke brugt ofte. Hvis du bruger det i forbindelse med forretning, kan du risikere at blive misforstået. 

5. Handel i Tyskland
Kommunikation i Tyskland er typisk mere direkte end i Danmark. Personer bliver ofte tiltalt med titler og med det formelle “Sie” tilsvarende “De” på dansk. Det er også vigtigt at møde op i pænt tøj, være punktlig og gerne fortælle om sine professionelle egenskaber i højere grad end i Danmark.

Simon Holm Madsen

Head of Germany

Address
Peder Lykkes Vej 11, st, tv,
2300 København S

Email
kontakt@arriber.dk

Telefon
+45 40 36 12 00